מיקרוביט במערכת החינוך בישראל

מדעי המחשב זה בכלל חשוב?

ארגז הכלים הדיגיטלי של אדם הוא אחד הנכסים המשמעותיים בחייו של אדם על מנת ליצור לעצמו מציאות ועתיד טובים יותר. תומאס פריי הוא עתידן שבמחקר מ2012 מתאר 2 מליארד משרות שיעלמו מהעולם עד 2030 ויוחלפו על ידי רובוטים. האם יתכן כי מה שאנחנו מלמדים את הילדים שלנו בבתי הספר כדר אינו רלוונטי עבורם?

כבר דובר רבות על כך שתפקיד בתי הספר השתנה מרגע שהאינטרנט יצר מאגר ידע אינסופי. במצב הזה אין משמעות ללימוד או שינון ידע שכן הוא זמין לנו בכל רגע. הכלי המשמעותי הפך להיות היכולת שלנו לאתר את הידע הרלוונטי, לברור אותו מתוך כמות הידע העצום ולדעת כיצד להשתמש בו. דבר זה נכון במגוון מקצועות בבית הספר ובאופן מובהק במקצועות הטכנולוגים. כאשר אנו מלמדים סביבת פיתוח מסוימת או שפת תכנות ספציפית המציאות משתנה תוך מספר שנים ומותירה את הלימוד ללא ערך שימושי אמיתי. במצב כזה עלינו להתמקד בלימוד העקרונות והחשיבה העומדים מאחורי עולם התוכנה ובתמונה הרחבה שבה מתקיים עולם התוכנה – מדעי המחשב.

רגע, הכוונה היא ללימוד תוכנה?

תוכנה היא הכלי באמצעותו אנו מתקשרים עם מחשב אך התפיסה העומדת מאחורי המונח “מדעי המחשב” הינה רחבה יותר. איך ניגשים לפתרון בעיה? מהם האלמנטים הטכנולוגים העומדים בתחום הבעיה? מה ניתן לעשות איתם? כיצד ניתן לשלב טכנולוגיות ומה זה לעזאזל אלגוריתם?

כאשר אנו מגדירים את התחום הרחב כ”מדעי המחשב” אנו הופכים את המחשב לכלי עבודה גמיש ומשתנה. פעם הוא מחשב שולחני ובפעמים אחרות טלפון חכם, מערכת חיישנים או מכשיר כספומט. בכל המקרים אנו נדרשים להפעיל אותו ולהתממשק (להתחבר) אליו בכלים שונים. השימושיות הרחבה הזו יוצרת אצל התלמיד מיומנות בלתי רגילה לפתרון בעיות המכינה אותו לעולם המחכה לו.

 

אבל…כבר יש מורה למחשבים לא?!

אז זהו… שלא מדויק. בישראל לומדים תוכנה החל מכיתה ד’ וגם זה במסגרת שאינה חובה. משרד החינוך אמנם מעוניין מאוד להרחיב את החינוך הטכנולוגי מגיל צעיר יותר אולם קיים מחסור בידע (איך ללמד), במודלים פדגוגים (מה ללמד) ובמורים שיעבירו את החומר. מעבר לכך, מערכת השעות כבר מלאה וקשה להוסיף שעות למקצועות שאינם בבגרות – ומי שלא עושה בגרות במחשבים – למה שילמד טכנולוגיה?

אנחנו חושבים אחרת (ולא רק אנחנו). תכנות היא רק מיומנות שמשתמשים בה בכל תחום בחיים. בדיוק כמו שכל אחד נדרש לכתוב עבודה ב- MS-Word או Powerpoint – מיומנות טכנולוגית שמיושמת בכל מקום….הבנתם את הרעיון?. כל מורה יכול להשתמש בטכנולוגיה. בכל מקצוע. רק צריך לעבור את מחסום הפחד.

קפיצה קטנה לעתיד.

למה דווקא מיקרוביט?

מיקרוביט הוא סך הכל מכשיר אלקטרוני המאפשר תכנות קל ונח ומיועד גם לכאלו שאין להם רקע טכנולוגי. קלות ופשטות ההפעלה שלו מאפשרת למורה ולתלמיד להתמקד במשימה הנדרשת בשיעור ולא בלימוד תכנות מורכב.

רוצים דוגמא?

מורה לספורט שרוצה למדוד את עוצמת זריקת הכדור של התלמידים – בעשר דקות (אם לא פחות) התלמידים בונים שעון שמאפשר להם למדוד את עוצמת הזריקה. בתהליך אפשר לדבר על תאוצה, על חוזק, על תהליכים – ללמוד!

מורה לכימיה שרוצה למדוד מוליכות חשמלית – מכשיר מדידה שהתלמידים יצרו בעצמם ויצרו העמקה.

יש כמובן מאות דוגמאות לכל תחומי הלימוד ברמות העמקה וידע שונות ומיקרוביט הוא הכלי המאפשר זאת היום בפשטות ובמחיר זול כפי שלא היה בעבר. זו הסיבה שמערכות החינוך המובילות בעולם מאמצות אותו כל כך מהר.